Internetová poradna i-EKIS / odpověď
11.4.22 / dotaz č. 137956
Dobrý den
Mám v rodinném domě komín o pr. 200mm a výšce cca 8m. Je vyvlozkovan samotovou vložkou a jako palivo pro vytápění slouží černé uhlí spalované v kotli s ručním přidáváním. Nedávno jsem na komín přidal strisku aby neteklo do komína. Muže tato striska ovlivnit tah komína a způsobit dehtovani v kotli? Při topení dochází k velkému dehtovani v kotli a co druhy den se musí čistit.
Diky za radu
Mám v rodinném domě komín o pr. 200mm a výšce cca 8m. Je vyvlozkovan samotovou vložkou a jako palivo pro vytápění slouží černé uhlí spalované v kotli s ručním přidáváním. Nedávno jsem na komín přidal strisku aby neteklo do komína. Muže tato striska ovlivnit tah komína a způsobit dehtovani v kotli? Při topení dochází k velkému dehtovani v kotli a co druhy den se musí čistit.
Diky za radu
Dehtování je způsobeno poklesem teploty spalin pod jejich rosný bod. Při spalování uhlí může být rosný bod nad hranicí 100°C. Jakmile jsou tedy spaliny ochlazeny pod tuto teplotu, začíná jejich část kondenzovat, čímž vznikají nejen pevné úsadby (dehet), ale i kyselé tekutiny (kyselina sírová). Tento stav je zcela nepřijatelný, a to jak pro odvod spalin (kouřovod + komín), tak pro samotný spotřebič.
Na nadměrné ochlazování spalin, může mít vliv mnoho skutečností, ale lze zmínit dvě, které by se mohly týkat Vašeho případu:
- nízká rychlost spalin – je dána především dimenzí komínu. Průměr komínu by měl být obecně obdobný s dimenzí spalinového hrdla spotřebiče. Průměr 200 mm může tedy být nadměrný.
- nízký tah komínu – je dán především výškou komínu, teplotou spalin a ztrátami. Za ztráty se považuje obecně každá překážka ve spalinové cestě. Tedy i stříška. Záleží samozřejmě na tvaru a provedení, ale tlaková ztráta vyvolaná montáží stříšky obvykle není podstatná.
Důvody dehtování bude pravděpodobně nutné najít v rámci celkového posouzení spalinové cesty, a to nejlépe provedením výpočtu spalinové cesty dle ČSN EN 13 384.
S problémem by Vám měl pomoci kominík, u kterého objednáváte pravidelnou kontrolu spalinových cest, nebo místně dostupný revizní technik.
Na nadměrné ochlazování spalin, může mít vliv mnoho skutečností, ale lze zmínit dvě, které by se mohly týkat Vašeho případu:
- nízká rychlost spalin – je dána především dimenzí komínu. Průměr komínu by měl být obecně obdobný s dimenzí spalinového hrdla spotřebiče. Průměr 200 mm může tedy být nadměrný.
- nízký tah komínu – je dán především výškou komínu, teplotou spalin a ztrátami. Za ztráty se považuje obecně každá překážka ve spalinové cestě. Tedy i stříška. Záleží samozřejmě na tvaru a provedení, ale tlaková ztráta vyvolaná montáží stříšky obvykle není podstatná.
Důvody dehtování bude pravděpodobně nutné najít v rámci celkového posouzení spalinové cesty, a to nejlépe provedením výpočtu spalinové cesty dle ČSN EN 13 384.
S problémem by Vám měl pomoci kominík, u kterého objednáváte pravidelnou kontrolu spalinových cest, nebo místně dostupný revizní technik.