Internetová poradna i-EKIS / odpověď
20.5.22 / dotaz č. 139206
Dobrý den,
stále bádáme jestli se odklad výměny kotlů 1 a 2 emisní třídy týká pouze domácností čí nikoliv.
Prosím, mohli byste mi tuhle problematiku objasnit? Jestli se nás, tedy státnímu podniku tento odklad netýká a musíme pokračovat ve výměnách kotlů 1 a 2 emisní třídy?
Děkuji
stále bádáme jestli se odklad výměny kotlů 1 a 2 emisní třídy týká pouze domácností čí nikoliv.
Prosím, mohli byste mi tuhle problematiku objasnit? Jestli se nás, tedy státnímu podniku tento odklad netýká a musíme pokračovat ve výměnách kotlů 1 a 2 emisní třídy?
Děkuji
Odstranění ekologicky škodlivých a málo účinných kotlů 1. a 2. emisní třídy bylo přijato zákonem č.201/2012 Sb. V novele se uvádí, že od 1.9.2022 se kotle s výkonem od 10 do 300 kW musejí přestat provozovat. Pokud budou provozovány i nadále, hrozí finanční postihy 50.000 Kč a to i opakovaně, které mají vést k likvidaci těchto starých nevyhovujících zařízení (a koupi nového nízkoemisního kotle). Splnění minimálních emisních limitů naleznete v příloze č.11 zákona.
Zákon hovoří o provozovateli, v §17 odst.1) písm.g), tedy provozovatelem v širším pojetí je každý, kdo provozuje zdroj bez ohledu na charakter jeho vlastností (fyzická osoba, právnická osoba, veřejnoprávní subjekt, ....) a proto se tedy požadavek automaticky vztahuje i na vás.
Vláda však v průběhu jara, v dubnu 2022, schválila odložení původně schváleného termínu 1.9.2022 o 2 roky dále, na nový termín 1.9.2024. Je to vcelku rozumné, protože po covidové době se výrobně-dodavatelsko-odběratelské řetezce rozpadly a nebylo by možné splnit původně navržený termín. Alternativou mohlo být i časové prominutí sankcí, což by podle našeho názoru mohlo být lepším řešením, ale to je věc názoru.
Zákon hovoří o provozovateli, v §17 odst.1) písm.g), tedy provozovatelem v širším pojetí je každý, kdo provozuje zdroj bez ohledu na charakter jeho vlastností (fyzická osoba, právnická osoba, veřejnoprávní subjekt, ....) a proto se tedy požadavek automaticky vztahuje i na vás.
Vláda však v průběhu jara, v dubnu 2022, schválila odložení původně schváleného termínu 1.9.2022 o 2 roky dále, na nový termín 1.9.2024. Je to vcelku rozumné, protože po covidové době se výrobně-dodavatelsko-odběratelské řetezce rozpadly a nebylo by možné splnit původně navržený termín. Alternativou mohlo být i časové prominutí sankcí, což by podle našeho názoru mohlo být lepším řešením, ale to je věc názoru.