Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

20.11.24 / dotaz č. 212888
Město vlastní kotelnu sloužící k zásobování teplem a TUV několika bytových domů na sídlišti (CZT). Kotelna je z roku 1993 a vyžaduje celkovou rekonstrukci. Zařízení je pronajímáno soukromé firmě, která teplo vyrábí a dodává koncovým odběratelům (převážně nájemníkům a vlastníkům bytů v rámci SVJ). Jaký je správný postup zajištění rekonstrukce, když jde o majetek města, provozovaného jiným subjektem? Je správné provést nejdříve energetický audit a případně studii proveditelnosti / ekonomickou studii, aby byl dostatek odborných podkladů k rozhodování samosprávy jak využít nové technologie včetně OZE a naplnit požadavky legislativy a cíle ve snižování produkce CO2?
Pokud by rekonstrukci (na pronajatém majetku města) zajišťoval provozovatel, bude se na to vztahovat zákon o zadávání veřejných zakázek?
Dobrý den,
z veřejně dostupných zdrojů jsem zjistil, že Město má zpracovanou energetickou koncepci a rovněž je zveřejněn videozáznam z jednání zastupitelstva o této koncepci. Rovněž celé znění tohoto dokumentu je veřejně přístupné. Po jeho prohlédnutí, na rozdíl od diskutujících oponentů, se domnívám, že na tento materiál lze navázat rozpracováním vašich dalších konkrétních záměrů a vlastně i obsahuje (navrhuje) postup, který je předmětem vašeho dotazu.
Dostatek odborných podkladů k rozhodování samosprávy jak využít nové technologie k naplňování cílů města je samozřejmou nutností a není důležité, v jakých dokumentech budou postupně zpracovávány. Jednou z velkých příležitostí byly průběžné konzultace se zpracovatelem energetické koncepce a její závěrečná obhajoba.
V každém případě lze očekávat, že komplexní řešení bude přesahovat teritoriální rámec stávající kotelny a bude zasahovat i do komunitní energetiky. Výběr výsledného projektu bude značně ovlivněn aktuální dotační příležitostí. Konečným dokumentem pak bude energetický posudek povinný k žádosti o dotaci a na rekonstrukci se bude vztahovat zákon o zadávání veřejných zakázek.
Nicméně nelze očekávat, že ke konečnému výsledku se lze dopracovat bez velmi aktvní účasti Města. Zpracovatel energetického posudku vám navrhne a vyhodnotí různé varianty možných řešení, ale jakékoliv řešení nemůže být v rozporu se zájmy jednotlivých účastníků, které mohou být protichůdné. Např. konečná cena tepla nemůže vybízet odběratele k odpojení a likvidaci CZT, což může být i jednou z variant, která již má v místě realizovaný příklad.
S pozdravem J. Malkovský