Internetová poradna i-EKIS / odpověď
21.12.24 / dotaz č. 216483
Dobrý den, dne 21.8.2024 byl nainstalován nový plynový kotel a odkouření přes stěnu fasády bez souhlasu SVJ bytového domu ve Zlíně. Spatřujeme porušení normy ČSN 734201 v tom, že odkouření nebylo instalováno do stacionárního funkčního komínu, který je součástí bytového domu a bytové jednotky -majitelé si však přístup do komínu zazdili. Nelze tudíž, dle našeho názoru, použít výjimku pro technicky odůvodněné případy. Kouřovod je vyveden pod přesahující střechou a pod šesti střešními okny. Jedná se o plynový kondenzační kotel Immergas Victrix Extra 12 Plus o výkonu 12 kW s přívodem spalovacího vzduchu mezikružím mezi vložkou a pláštěm, spotřebič typu C. Z tohoto důvodu jsem podala stížnost na Stavební odbor, kde nám bylo sděleno, že odbor nezjistil porušení stavebního zákona, protože se jedná o drobné stavby a stavební úpravy. Odbor životního prostředí nám sdělil, že toto přeposílá na stavební odbor, protože to není v jejich kompetenci. Hygiena nám sdělila, že se máme obrátit na odbor životního prostředí.... Můj dotaz tedy zní, kam se mám obrátit o posouzení této situace? Lze tento spor řešit i jinak než soudním sporem?
Děkuji za odpověď
Děkuji za odpověď
K Vašemu dotazu především několik poznámek:
- od 1.7.2024 platí nejen nová aktualizovaná verze stavebního zákona, ale i prováděcí vyhláška č.146/2024 Sb. o požadavcích na výstavbu, kde již fasádní vyústění není vázáno na "technicky odůvodněné případy", ale je požadováno pouze dodržení definovaných podmínek (lze dovozovat, že se jedná o podmínky dané ČSN 73 4201) - viz.§ 48, odst.2) "Spaliny od spotřebičů paliv se odvádí spalinovou cestou nad střechu budovy. Pro spotřebiče na plynná paliva o maximálním jmenovitém výkonu 24 kW je možné, při zajištění podmínek bezpečného rozptylu spalin, zachování rozměrů ochranného pásma a bezpečné vzdálenosti ve vztahu k ostatním budovám a stavebním otvorům, použít vyústění vývodu spalin obvodovou stěnou do vnějšího ovzduší.".
- stavební zákon č.283/2021 Sb. definuje v §14 zhotovitele jako "stavebního podnikatele" a mezi jeho povinnosti patří dle §163, odst.1 "provedení a vyhodnocení zkoušek a měření stanovených jinými právními předpisy". Lze dovozovat, že do této skupiny lze řadit i povinnost zajistit zpracování revizní zprávy spalinové cesty dle zákona č 133/185 Sb. (požární zákon) a příslušné vyhlášky č.34/2016.
- práva a povinnosti jednotlivých členů SVJ vyplývají primárně ze zakládací listiny a následných rozhodnutí.
- lze dovozovat, že lze obhájit tvrzení, že realizace spalinové cesty není drobnou stavbou a tudíž podléhá schválení místně příslušným stavebním úřadem, protože nesplňuje podmínky definice udržovacích prací, tedy že "provedení nemůže negativně ovlivnit zdraví osob, požární bezpečnost, stabilitu, vzhled stavby, životní prostředí nebo bezpečnost při užívání", ani podmínky definice stavebních úprav, tedy že "nezasahuje do nosných konstrukcí stavby, nemění se vzhled stavby ani způsob užívání stavby, jejich provedení nemůže ovlivnit požární bezpečnost stavby" dle přílohy č.1 stavebního zákona.
Lze tedy dovozovat, že majitel bytové jednotky měl požádat místně příslušný stavební úřad o schválení stavby, tudíž měl i povinnost zajistit zpracování příslušné dokumentace. Po povolení stavby měl její zhotovitel zajistit zpracování revizní zprávu spalinové cesty a tu předložit SVJ jako doložení dodržení správného legislativního postupu. Pokud tento postup dodržen nebyl je příslušným orgánem pro podání stížnosti místně příslušný stavební úřad, a to z titulu výkonu funkce státního stavebního dozoru. Stavební úřad by měl nařídit místní šetření a vyhodnotit parametry stavby, zda byly dodrženy legislativní a technické předpisy.
Pokud místně příslušný stavební úřad stížnost zamítne, lze podat odvolání. Pokud ani odvolání nebude úspěšné, lze věc řešit pouze soudní cestou.
Jedinou výjimku z uvedeného postupu představuje situace, kdy by byl jakoukoliv osobou provoz spalinové cesty vyhodnocen jako "přímé ohrožení života nebo zdraví osob nebo zvířat" - například vniknutí spalin do okolních bytů, dýchací potíže obyvatel, bolesti hlavy, nevolnosti, atd... V této situaci, která vyžaduje okamžitý zásah, je nutné volat Policii ČR nebo Hasičský záchranný sbor.
- od 1.7.2024 platí nejen nová aktualizovaná verze stavebního zákona, ale i prováděcí vyhláška č.146/2024 Sb. o požadavcích na výstavbu, kde již fasádní vyústění není vázáno na "technicky odůvodněné případy", ale je požadováno pouze dodržení definovaných podmínek (lze dovozovat, že se jedná o podmínky dané ČSN 73 4201) - viz.§ 48, odst.2) "Spaliny od spotřebičů paliv se odvádí spalinovou cestou nad střechu budovy. Pro spotřebiče na plynná paliva o maximálním jmenovitém výkonu 24 kW je možné, při zajištění podmínek bezpečného rozptylu spalin, zachování rozměrů ochranného pásma a bezpečné vzdálenosti ve vztahu k ostatním budovám a stavebním otvorům, použít vyústění vývodu spalin obvodovou stěnou do vnějšího ovzduší.".
- stavební zákon č.283/2021 Sb. definuje v §14 zhotovitele jako "stavebního podnikatele" a mezi jeho povinnosti patří dle §163, odst.1 "provedení a vyhodnocení zkoušek a měření stanovených jinými právními předpisy". Lze dovozovat, že do této skupiny lze řadit i povinnost zajistit zpracování revizní zprávy spalinové cesty dle zákona č 133/185 Sb. (požární zákon) a příslušné vyhlášky č.34/2016.
- práva a povinnosti jednotlivých členů SVJ vyplývají primárně ze zakládací listiny a následných rozhodnutí.
- lze dovozovat, že lze obhájit tvrzení, že realizace spalinové cesty není drobnou stavbou a tudíž podléhá schválení místně příslušným stavebním úřadem, protože nesplňuje podmínky definice udržovacích prací, tedy že "provedení nemůže negativně ovlivnit zdraví osob, požární bezpečnost, stabilitu, vzhled stavby, životní prostředí nebo bezpečnost při užívání", ani podmínky definice stavebních úprav, tedy že "nezasahuje do nosných konstrukcí stavby, nemění se vzhled stavby ani způsob užívání stavby, jejich provedení nemůže ovlivnit požární bezpečnost stavby" dle přílohy č.1 stavebního zákona.
Lze tedy dovozovat, že majitel bytové jednotky měl požádat místně příslušný stavební úřad o schválení stavby, tudíž měl i povinnost zajistit zpracování příslušné dokumentace. Po povolení stavby měl její zhotovitel zajistit zpracování revizní zprávu spalinové cesty a tu předložit SVJ jako doložení dodržení správného legislativního postupu. Pokud tento postup dodržen nebyl je příslušným orgánem pro podání stížnosti místně příslušný stavební úřad, a to z titulu výkonu funkce státního stavebního dozoru. Stavební úřad by měl nařídit místní šetření a vyhodnotit parametry stavby, zda byly dodrženy legislativní a technické předpisy.
Pokud místně příslušný stavební úřad stížnost zamítne, lze podat odvolání. Pokud ani odvolání nebude úspěšné, lze věc řešit pouze soudní cestou.
Jedinou výjimku z uvedeného postupu představuje situace, kdy by byl jakoukoliv osobou provoz spalinové cesty vyhodnocen jako "přímé ohrožení života nebo zdraví osob nebo zvířat" - například vniknutí spalin do okolních bytů, dýchací potíže obyvatel, bolesti hlavy, nevolnosti, atd... V této situaci, která vyžaduje okamžitý zásah, je nutné volat Policii ČR nebo Hasičský záchranný sbor.