Internetová poradna i-EKIS / odpověď
18.10.11 / dotaz č. 29830
Dobrý den,
při letošním vyúčtování jsem zjistil, že mám velmi vysoký odběr el. proudu. V prorovnání s předcházejícími dvěma roky je to dvojnásobek. Před třemi roky jsem vytápěl celý RD přímotopy a takové spotřeby jsem nedosáhl. Již dva roky topím v zimním období kotlem na tuhá paliva a současně tímto způsobem ohřívám i vadu v 180 l bojleru. Měl jsem podezření na vadný elektroměr, ale servisní technik ČEZ mi ho proměřil a tvrdí, že je elektroměr vpořádku. Mám klasický mechanický elektroměr křižík a když se dívám na číselník VT ( spodní číselnik )kde mám v současnosti 48200 kWh tak 8 je vytažena skoro až nahoru jako by chtěla přeskočit na 9 přestože následující číslice jsou 200. Z 8 je vidět asi půl číslice. Myslím si, že je někde chyba v mechanickém číselníku - druhá pozice ze předu se zasekla. Je taková porucha na elektroměru možná ? a může to tudíž vést k chybnémů načtení skutečné spotře - odběru el. proudu ?
při letošním vyúčtování jsem zjistil, že mám velmi vysoký odběr el. proudu. V prorovnání s předcházejícími dvěma roky je to dvojnásobek. Před třemi roky jsem vytápěl celý RD přímotopy a takové spotřeby jsem nedosáhl. Již dva roky topím v zimním období kotlem na tuhá paliva a současně tímto způsobem ohřívám i vadu v 180 l bojleru. Měl jsem podezření na vadný elektroměr, ale servisní technik ČEZ mi ho proměřil a tvrdí, že je elektroměr vpořádku. Mám klasický mechanický elektroměr křižík a když se dívám na číselník VT ( spodní číselnik )kde mám v současnosti 48200 kWh tak 8 je vytažena skoro až nahoru jako by chtěla přeskočit na 9 přestože následující číslice jsou 200. Z 8 je vidět asi půl číslice. Myslím si, že je někde chyba v mechanickém číselníku - druhá pozice ze předu se zasekla. Je taková porucha na elektroměru možná ? a může to tudíž vést k chybnémů načtení skutečné spotře - odběru el. proudu ?
Vážený pane,
pokud by se "zasekla" číslice na druhé pozici od předu t.j. ukazující tisíce kWh tak byste měl naopak podstatně menší spotřebu. Ledaže by to ten kdo prováděl odečet vyhodnotil tu číslici jako 9. To zaseknutí jednoho kolečka počítadla bez ovlivnění ostatních by byla dost neobvyklá závada na kterou by asi technik bez demontáže a rozebrání elektroměru neměl šanci přijít.
Podle energetického zákona má zákazník právo požadovat přezkoušení měřidla - to není to, že technik ČEZ něco okoukne, ale že se elektroměr odmontuje a pošle do zkušebny. Pokud je měřidlo špatné, platí přezkoušení ČEZ, pokud je v pořádku, platí to zákazník. V každém případě už tam budete mít mezitím instalován jiný elektroměr. Zákazník sám nemůže poslat měřidlo do zkušebny, protože ho nesmí odmontovat - to byměl černý odběr, což se pokutuje.
U těchto měřidel, jako je váš elektroměr, která se musí odečítat "ručně" se někdy stává, že dodavatel elektřiny pro daný rok měřidlo neodečte a účtuje spotřebu odhadem. Pak se po 2 nebo 3 letech odečte skutečný stav a dodavatel chce doplatit rozdíl. Zákazníkovi se pak zdá že platí moc. Je to pro něj nevýhodné, protože cene elektřiny roste a on by měl platit spotřebu za předchozí roky v cenách aktuálního roku.
Na vyúčtování by mělo být vždy napsáno, zda jde o spotřebu měřenou nebo odhadnutou, to by si měl zákazník kontrolovat. Podívejte se na minulé faktury. V případě sporu o naměřené a účtované spotřeby se zákazník může obrátit na ERÚ - jde o to, co vlastně má zákazník platit jestliže měřidlo nebylo funkční nebo byla jiná závada. Viz www.eru.cz
Podívejte se také na odpověď S_007 na http://www.cmi.cz/index.php?wdc=5&lang=1#S007, která odpovídá na podobný problém.
Přeji hodně úspěchů!
J. Beranovský, K.Srdečný
pokud by se "zasekla" číslice na druhé pozici od předu t.j. ukazující tisíce kWh tak byste měl naopak podstatně menší spotřebu. Ledaže by to ten kdo prováděl odečet vyhodnotil tu číslici jako 9. To zaseknutí jednoho kolečka počítadla bez ovlivnění ostatních by byla dost neobvyklá závada na kterou by asi technik bez demontáže a rozebrání elektroměru neměl šanci přijít.
Podle energetického zákona má zákazník právo požadovat přezkoušení měřidla - to není to, že technik ČEZ něco okoukne, ale že se elektroměr odmontuje a pošle do zkušebny. Pokud je měřidlo špatné, platí přezkoušení ČEZ, pokud je v pořádku, platí to zákazník. V každém případě už tam budete mít mezitím instalován jiný elektroměr. Zákazník sám nemůže poslat měřidlo do zkušebny, protože ho nesmí odmontovat - to byměl černý odběr, což se pokutuje.
U těchto měřidel, jako je váš elektroměr, která se musí odečítat "ručně" se někdy stává, že dodavatel elektřiny pro daný rok měřidlo neodečte a účtuje spotřebu odhadem. Pak se po 2 nebo 3 letech odečte skutečný stav a dodavatel chce doplatit rozdíl. Zákazníkovi se pak zdá že platí moc. Je to pro něj nevýhodné, protože cene elektřiny roste a on by měl platit spotřebu za předchozí roky v cenách aktuálního roku.
Na vyúčtování by mělo být vždy napsáno, zda jde o spotřebu měřenou nebo odhadnutou, to by si měl zákazník kontrolovat. Podívejte se na minulé faktury. V případě sporu o naměřené a účtované spotřeby se zákazník může obrátit na ERÚ - jde o to, co vlastně má zákazník platit jestliže měřidlo nebylo funkční nebo byla jiná závada. Viz www.eru.cz
Podívejte se také na odpověď S_007 na http://www.cmi.cz/index.php?wdc=5&lang=1#S007, která odpovídá na podobný problém.
Přeji hodně úspěchů!
J. Beranovský, K.Srdečný