Internetová poradna i-EKIS / odpověď
15.2.13 / dotaz č. 38363
Dobrý den, máme několik typů obecních budov, u kterých si nejsme jisti, dle kterého odstavce Zákona 318/2012 Sb. se na ně vztahuje povinnost zpracování PENB. Pro jednoduchost řekněme, že celková energeticky vztažná plocha každé budovy je větší jak 500 m2:
1) 2-podlažní objekt, v 1.NP jsou služby nebo obchod nebo banka, pošta a pod.(vždy pronajaté) a ve 2.NP obecní byty. Poměr ploch bytů a nebytů je cca 50:50.
2) Částečně nevyužívaná budova bývalého kina. Plocha cca 200 m2 se nevytápí (sklady), ve zbytku je obecní byt, hospoda a obchod (pronajaté).
Ke kterému datu musí mít tyto objekty zpracovaný PENB?
Dále máme několik obecních objektů (plocha větší jak 500 m2), které získaly dotaci na zateplení. To bude dokončeno na podzim tohoto roku a bude v souladu s PD. Můžeme zpracovat PENB již na budoucí stav nebo musíme mít 1.7.2013 PENB stávajícího stavu a po zateplení jej přepracovat? Stavebnímu úřadu se ke schválení předkládal energetický audit s energetickým štítkem, PENB dosud zpracován není.
Děkuji za odpověď.
1) 2-podlažní objekt, v 1.NP jsou služby nebo obchod nebo banka, pošta a pod.(vždy pronajaté) a ve 2.NP obecní byty. Poměr ploch bytů a nebytů je cca 50:50.
2) Částečně nevyužívaná budova bývalého kina. Plocha cca 200 m2 se nevytápí (sklady), ve zbytku je obecní byt, hospoda a obchod (pronajaté).
Ke kterému datu musí mít tyto objekty zpracovaný PENB?
Dále máme několik obecních objektů (plocha větší jak 500 m2), které získaly dotaci na zateplení. To bude dokončeno na podzim tohoto roku a bude v souladu s PD. Můžeme zpracovat PENB již na budoucí stav nebo musíme mít 1.7.2013 PENB stávajícího stavu a po zateplení jej přepracovat? Stavebnímu úřadu se ke schválení předkládal energetický audit s energetickým štítkem, PENB dosud zpracován není.
Děkuji za odpověď.
Dobrý den.
Děkujeme za dotaz.
Žádný zákon nedokáže popsat do detailu všechny situace, které mohou v reálném životě nastat. Pokud je nám známo, žádný oficiální výklad posledního znění zákona 406 o hospodaření energií neexistuje a ani se nepřipravuje. Odpověď na to, jak se zachovat v situacích, na které nenalezneme řešení v textu zákona ani při jeho několikanásobném a sebepečlivějším přečtení, můžeme hledat u jeho autora, tedy MPO, či u dotčeného orgánu, který je pověřen kontrolou dodržování zákona, tj. SEI ČR. Vyplatí se sledovat webové stránky MPO v oddíle Energetika a suroviny, část věnovaná průkazům energetické náročnosti, zejména FAQ. Zkuste též www.prukaznadum.cz
Časem jistě dojde ke sjednocení pohledu na řešení podobných situací. Naše vyjádření berte prosím jen jako pomoc s interpretací zákona.
Momentálně můžeme k jednotlivým bodům Vašeho dotazu poznamenat:
1) Podle novely 318/2012 zákona č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií, par. 7a, odst. 1, a vzhledem k tomu, že objekt sami neužíváte, se na vás vztahuje povinnost zpracovat PENB jako na majitele tohoto objektu. Jedná se tedy o kombinaci bytového domu a administrativní budovy, pro které platí shodné datum dle velikosti budovy, a sice 1. leden 2015-19. Vzhledem k tomu, že jedním z uživatelů, jak popisujete, je Česká pošta s.p., která je „ostatním“ orgánem veřejné moci – viz http://seznam.gov.cz/ovm - mohl by se tento případ vztahovat termín 1. červenec 2013. Vzhledem k tomu, že zákon nijak nekvantifikuje míru užívání budovy orgánem veřejné moci, domníváme se, že lze uplatnit obvyklé pravidlo 50%, že tedy charakter budovy určujeme podle převažujícího kritéria. Z popisu plyne, že OVM užívá jen velmi malou část budovy, tedy by platilo výše uvedené pozdější datum. Doporučujeme obrátit se s tímto dotazem ještě na kontrolní orgán, a sice SEI ČR.
Povinnost zpracovat průkaz může ovšem vyplynout i z jiného důvodu, např. v případě větší změny dle par. 7,odst. 2., prodeje, nebo při novém pronájmu.
2) Budova bývalého kina: vámi užívaná část je menší než 50 % budovy a jedná se o prostor bez upravovaného vnitřního prostředí – nevytápěné sklady. Z vašeho popisu vyplývá, že ve zbytku budovy se nejedná o bytový dům nebo administrativní budovu. Z toho usuzujeme, že pro zpracování průkazu bude rozhodující jiná skutečnost než určité datum, např. rekonstrukce objektu, nebo nový pronájem (od 1. 1. 2016)
3) Ostatní obecní objekty: pokud to jsou bytové domy a administrativní budovy neužívané OVM, platí termíny podle par. 7a, odst. 1c, v případě, že se ale jedná např. o budovu obecního úřadu, školy a pod, viz http://seznam.gov.cz/ovm, pak platí par. 7a, odst. 1b Zákona.
Pokud však proběhlo stavební řízení po 1. 1. 2009, bylo povinností příslušného stavebního úřadu požadovat současně PENB na všechny dotčené objekty. (Jmenované audity a energetické štítky obálky budovy byly povinnou součástí žádosti o dotaci).
Měla-li by být naplněna litera zákona beze zbytku, pak nám skutečně vychází, že by měl v těchto případech, kdy objekt je využíván OVM, být zpracován PENB nejprve podle par. 7a, odst. 1b a po té podle par. 7a, odst. 1a.
K tomu je však nutno dodat: Jsou-li kvalitně zpracovány audity pro tyto objekty, pak by neměl být problém pro solidního původního zpracovatele těchto auditů „překlopit“ tyto audity, které má jistě uloženy ve svém archivu v elektronické podobě, na průkazy za příznivou cenu, neboť nejpracnější a tudíž nejdražší část průkazu již byla vykonána, tj. sběr dat a zadání konstrukcí obálky budovy a jejich rozměrů do příslušného software.
S přáním dostatku sil pro Vaši práci
Z. Krejčí
Děkujeme za dotaz.
Žádný zákon nedokáže popsat do detailu všechny situace, které mohou v reálném životě nastat. Pokud je nám známo, žádný oficiální výklad posledního znění zákona 406 o hospodaření energií neexistuje a ani se nepřipravuje. Odpověď na to, jak se zachovat v situacích, na které nenalezneme řešení v textu zákona ani při jeho několikanásobném a sebepečlivějším přečtení, můžeme hledat u jeho autora, tedy MPO, či u dotčeného orgánu, který je pověřen kontrolou dodržování zákona, tj. SEI ČR. Vyplatí se sledovat webové stránky MPO v oddíle Energetika a suroviny, část věnovaná průkazům energetické náročnosti, zejména FAQ. Zkuste též www.prukaznadum.cz
Časem jistě dojde ke sjednocení pohledu na řešení podobných situací. Naše vyjádření berte prosím jen jako pomoc s interpretací zákona.
Momentálně můžeme k jednotlivým bodům Vašeho dotazu poznamenat:
1) Podle novely 318/2012 zákona č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií, par. 7a, odst. 1, a vzhledem k tomu, že objekt sami neužíváte, se na vás vztahuje povinnost zpracovat PENB jako na majitele tohoto objektu. Jedná se tedy o kombinaci bytového domu a administrativní budovy, pro které platí shodné datum dle velikosti budovy, a sice 1. leden 2015-19. Vzhledem k tomu, že jedním z uživatelů, jak popisujete, je Česká pošta s.p., která je „ostatním“ orgánem veřejné moci – viz http://seznam.gov.cz/ovm - mohl by se tento případ vztahovat termín 1. červenec 2013. Vzhledem k tomu, že zákon nijak nekvantifikuje míru užívání budovy orgánem veřejné moci, domníváme se, že lze uplatnit obvyklé pravidlo 50%, že tedy charakter budovy určujeme podle převažujícího kritéria. Z popisu plyne, že OVM užívá jen velmi malou část budovy, tedy by platilo výše uvedené pozdější datum. Doporučujeme obrátit se s tímto dotazem ještě na kontrolní orgán, a sice SEI ČR.
Povinnost zpracovat průkaz může ovšem vyplynout i z jiného důvodu, např. v případě větší změny dle par. 7,odst. 2., prodeje, nebo při novém pronájmu.
2) Budova bývalého kina: vámi užívaná část je menší než 50 % budovy a jedná se o prostor bez upravovaného vnitřního prostředí – nevytápěné sklady. Z vašeho popisu vyplývá, že ve zbytku budovy se nejedná o bytový dům nebo administrativní budovu. Z toho usuzujeme, že pro zpracování průkazu bude rozhodující jiná skutečnost než určité datum, např. rekonstrukce objektu, nebo nový pronájem (od 1. 1. 2016)
3) Ostatní obecní objekty: pokud to jsou bytové domy a administrativní budovy neužívané OVM, platí termíny podle par. 7a, odst. 1c, v případě, že se ale jedná např. o budovu obecního úřadu, školy a pod, viz http://seznam.gov.cz/ovm, pak platí par. 7a, odst. 1b Zákona.
Pokud však proběhlo stavební řízení po 1. 1. 2009, bylo povinností příslušného stavebního úřadu požadovat současně PENB na všechny dotčené objekty. (Jmenované audity a energetické štítky obálky budovy byly povinnou součástí žádosti o dotaci).
Měla-li by být naplněna litera zákona beze zbytku, pak nám skutečně vychází, že by měl v těchto případech, kdy objekt je využíván OVM, být zpracován PENB nejprve podle par. 7a, odst. 1b a po té podle par. 7a, odst. 1a.
K tomu je však nutno dodat: Jsou-li kvalitně zpracovány audity pro tyto objekty, pak by neměl být problém pro solidního původního zpracovatele těchto auditů „překlopit“ tyto audity, které má jistě uloženy ve svém archivu v elektronické podobě, na průkazy za příznivou cenu, neboť nejpracnější a tudíž nejdražší část průkazu již byla vykonána, tj. sběr dat a zadání konstrukcí obálky budovy a jejich rozměrů do příslušného software.
S přáním dostatku sil pro Vaši práci
Z. Krejčí
Odpovídá: Ing. Zdeněk Krejčí - EKIS České Budějovice Energy Centre tisk