Internetová poradna i-EKIS / odpověď
19.4.13 / dotaz č. 39542
Obracím se na Vás s drobným dotazem ohledně průkazů energetické náročnosti budov.. Město Soběslav jako orgán veřejné moci vlastní určité množství budov. Některé užívá samo, jiné užívají příspěvkové organizace založené městem. U těchto budov, pokud mají energeticky vztažnou plochu větší než 500 m čtverečních vzniká povinnost zpracovat PENB od 1.7.2013. Dotaz se však týká budov a energeticky vztažnou plochou větší než 500m, které vlastní město, ale užívá je například Tělovýchovná jednota na základě nájemní smlouvy, která je občanským sdružením. Jedná se tedy o organizaci, který není založená ani spoluvlastněná městem. Domníváme se, že na tyto budovy se datum 1.7.2013 nevztahuje. Děkuji za odpověď.
Podle § 7a odst.1 písm.b) je opravdu povinnost "zajistit zpracování průkazu u budovy užívané orgánem veřejné moci od 1. července 2013 s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 500 m2".
Pro účely tohoto zákona se podle § 7 odst.1 písm.b) orgánem veřejné moci myslí "...vlastníkem a uživatelem bude orgán veřejné moci nebo subjekt zřízený orgánem veřejné moci (dále jen „orgán veřejné moci“)...".
Z této definice tedy logicky plyne, že pokud budova není jak vlastněna, tak i užívána (v definici je totiž u vlastníka a uživatele použita spojka a místo slova nebo) orgánem veř.moci, pak by průkaz neměl být potřeba. Tento výklad by ale odporoval původní myšlence, že budovy, které jsou veřejné/přístupné většímu množství lidí, by měly být ohodnoceny z hlediska jejich energetické náročnosti, aby veřejnost viděla, jak si budova stojí.
Protože k tomuto problému zatím nemáme žádný právně závazný výklad, dá se pouze předpokládat, že pro tyto budovy průkaz potřeba bude (kvůli výše popsanému původnímu záměru a dikci příslušné evropské směrnice, která průkazy pro veřejně přístupné budovy vyžaduje).
Protože se zároveň očekává úprava zákona kvůli povinnosti vyhotovit průkazy při prodejích nemovitostí, je možné, že se i v této věci dočkáme nějaké úpravy.
Pro účely tohoto zákona se podle § 7 odst.1 písm.b) orgánem veřejné moci myslí "...vlastníkem a uživatelem bude orgán veřejné moci nebo subjekt zřízený orgánem veřejné moci (dále jen „orgán veřejné moci“)...".
Z této definice tedy logicky plyne, že pokud budova není jak vlastněna, tak i užívána (v definici je totiž u vlastníka a uživatele použita spojka a místo slova nebo) orgánem veř.moci, pak by průkaz neměl být potřeba. Tento výklad by ale odporoval původní myšlence, že budovy, které jsou veřejné/přístupné většímu množství lidí, by měly být ohodnoceny z hlediska jejich energetické náročnosti, aby veřejnost viděla, jak si budova stojí.
Protože k tomuto problému zatím nemáme žádný právně závazný výklad, dá se pouze předpokládat, že pro tyto budovy průkaz potřeba bude (kvůli výše popsanému původnímu záměru a dikci příslušné evropské směrnice, která průkazy pro veřejně přístupné budovy vyžaduje).
Protože se zároveň očekává úprava zákona kvůli povinnosti vyhotovit průkazy při prodejích nemovitostí, je možné, že se i v této věci dočkáme nějaké úpravy.