Internetová poradna i-EKIS / odpověď
24.9.13 / dotaz č. 42994
Prosím uvést podle jakých předpisů je vyúčtování energií- teplo, vody, elektro -v administrativní budově jednotlivým subjektům, když je pouze centrální měření - dle m2 či osob ?Budova na začátku provozu byla plně pronajata, nyní je třetina volná. Kanceláře jsou napřeskáčku v budově volné, takže se budova vytápí celá. Jaké je správné vyúčtování ? Ti co zbydou platí všechno nebo se podílí i vlastník, kterému patří prázdné kanceláře ? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
nájemní vztahy a způsob účtování za energie jsou v zákonech a předpisech upraveny pouze pro bytové domy. U komerčního pronájmu je čistě na obou stranách, jak se dohodnou.
Pokud byste chtěl využít předpisy pro bytové domy jako analogii pro vztahy s vašimi nájemníky, můžete se podívat na vyhl. 372/2001 Sb. Zde se vychází z toho, že každý byt má nějaký způsob měření spotřeby, což je i zákonem daná povinnost. Část nákladů se pak platí podle podlahové plochy a část podle naměřené spotřeby. Na nákladech se tedy podílí i vlastník/nájemce prázdného bytu. Ve vašem případě tedy teplo za energii pro prázdné kanceláře by měl platit vlasttník budovy.
Pokud máte s nájemníky sjednaný nějaký způsob rozúčtování tepla, můžete se s nimi dohodnout na jiném systému asi jedině změnou smlouvy. Nájemníci asi nebudoch chtít platit za teplo pro prázdné kanceláře. Doporučili bychom vám změnit systém vytápění budovy tak, aby bylo možno omezit vytápění v prázdných kancelářích.
Přejeme hodně úspěchů!
J. Beranovský, K. Srdečný
nájemní vztahy a způsob účtování za energie jsou v zákonech a předpisech upraveny pouze pro bytové domy. U komerčního pronájmu je čistě na obou stranách, jak se dohodnou.
Pokud byste chtěl využít předpisy pro bytové domy jako analogii pro vztahy s vašimi nájemníky, můžete se podívat na vyhl. 372/2001 Sb. Zde se vychází z toho, že každý byt má nějaký způsob měření spotřeby, což je i zákonem daná povinnost. Část nákladů se pak platí podle podlahové plochy a část podle naměřené spotřeby. Na nákladech se tedy podílí i vlastník/nájemce prázdného bytu. Ve vašem případě tedy teplo za energii pro prázdné kanceláře by měl platit vlasttník budovy.
Pokud máte s nájemníky sjednaný nějaký způsob rozúčtování tepla, můžete se s nimi dohodnout na jiném systému asi jedině změnou smlouvy. Nájemníci asi nebudoch chtít platit za teplo pro prázdné kanceláře. Doporučili bychom vám změnit systém vytápění budovy tak, aby bylo možno omezit vytápění v prázdných kancelářích.
Přejeme hodně úspěchů!
J. Beranovský, K. Srdečný