Internetová poradna i-EKIS / odpověď
30.9.14 / dotaz č. 51920
Dobrý den,
potřebuji znát závazné stanovisko k vyhlášce 78/2013 Sb: K jakému úkonu ve vztahu "k hodnocené stavbě" se vztahuje požadavek na redukci primární neobnovitelné energie po 1.1.2015 pro nové stavby a pro dokončené stavby a její změny (viz příloha 1, tab. 5 této vyhlášky)?
Vztahuje se toto hraniční datum k datu podání na stavební úřad (žádost o stavební povolení, ohlášení apod.) nebo k datu dokončení stavby nebo změny (např. kolaudace).
Předpokládám, že platí první možnost, jelikož tento požadavek je definován v PENB, který je součástí projektové dokumentace k novostavbě nebo větší změně.
U ostatních změn (když není předepsána povinnost PENB) je předpokládám jediný relevantní dokument, jak prokázat snížení neobnovitelné primární energie po 1.1.2015 stejně jen PENB? Platí samozřejmě za předpokladu, že chci pro hodnocení dokončené budovy a její změny využít také hodnocení primární neobnovitelné energie (viz §6 odst. 2 písm a) této vyhlášky).
Předem děkuji za odpověď.
S pozdravem
potřebuji znát závazné stanovisko k vyhlášce 78/2013 Sb: K jakému úkonu ve vztahu "k hodnocené stavbě" se vztahuje požadavek na redukci primární neobnovitelné energie po 1.1.2015 pro nové stavby a pro dokončené stavby a její změny (viz příloha 1, tab. 5 této vyhlášky)?
Vztahuje se toto hraniční datum k datu podání na stavební úřad (žádost o stavební povolení, ohlášení apod.) nebo k datu dokončení stavby nebo změny (např. kolaudace).
Předpokládám, že platí první možnost, jelikož tento požadavek je definován v PENB, který je součástí projektové dokumentace k novostavbě nebo větší změně.
U ostatních změn (když není předepsána povinnost PENB) je předpokládám jediný relevantní dokument, jak prokázat snížení neobnovitelné primární energie po 1.1.2015 stejně jen PENB? Platí samozřejmě za předpokladu, že chci pro hodnocení dokončené budovy a její změny využít také hodnocení primární neobnovitelné energie (viz §6 odst. 2 písm a) této vyhlášky).
Předem děkuji za odpověď.
S pozdravem
Vážený pane kolego,
poradna EKIS nemůže vydávat závazná stanoviska k legislativním předpisům. Stanovisko může vydat třeba SEI, která kontroluje dodržování tohoto zákona, ale pokud budete mít jiný názor, nemusíte se stanoviskem řídit a v případném sporu pak vyvolat soudní řízení. Zákony totiž může vykládat jedině soud - nemůže to dělat ani ministerstvo, ani SEI nebo jiný orgán.
K vašim dotazům:
Rozhodné datum je datum podání žádosti o stavební povolení. To znamená, že požadavky v tab. přílohy 1 k vyhl. č. 78/2013 Sb. neplatí pro budovy, kde byla žádost podána do konce roku 2014.
U změn dokončených budov, kde není požadavek PENB, zákon nestanoví jak dokládat snížení spotřeby primární energie. Nejjednodušší cestou je samozřejmě PENB zpracovat. Pokud zvolíte jinou cestu, nemusí to být v rozporu se zákonem. Případný spor by pak mohl řešit soud.
Přejeme hodně úspěchů!
Jan Truxa, Petr Vogel, Karel Srdečný, EkoWATT
poradna EKIS nemůže vydávat závazná stanoviska k legislativním předpisům. Stanovisko může vydat třeba SEI, která kontroluje dodržování tohoto zákona, ale pokud budete mít jiný názor, nemusíte se stanoviskem řídit a v případném sporu pak vyvolat soudní řízení. Zákony totiž může vykládat jedině soud - nemůže to dělat ani ministerstvo, ani SEI nebo jiný orgán.
K vašim dotazům:
Rozhodné datum je datum podání žádosti o stavební povolení. To znamená, že požadavky v tab. přílohy 1 k vyhl. č. 78/2013 Sb. neplatí pro budovy, kde byla žádost podána do konce roku 2014.
U změn dokončených budov, kde není požadavek PENB, zákon nestanoví jak dokládat snížení spotřeby primární energie. Nejjednodušší cestou je samozřejmě PENB zpracovat. Pokud zvolíte jinou cestu, nemusí to být v rozporu se zákonem. Případný spor by pak mohl řešit soud.
Přejeme hodně úspěchů!
Jan Truxa, Petr Vogel, Karel Srdečný, EkoWATT