Internetová poradna i-EKIS / odpověď
23.2.15 / dotaz č. 55323
Dobrý den, jsem zástupce výrobního podniku z Brna. Chtěl bych se zeptat na schválenou novelu zák. 406. Nově je zde povinnost pro velké podnikatele zpracovávat EA. Moje otázka zní:
Co je velký podnik? Jak ho poznám?
Pokud má náš podnik více budov, musí se EA zpracovat pro všechny? Nebo jenom pro jednu hlavní?
Do kdy musí být EA zpracován? Do jakého termínu?
Bude nějaká dotace, kterou na základě EA budeme moci čerpat? Pokud zpracujeme EA dle 406, slyšel jsem, že dotace se mohou zpracovávat jiným způsobem a dle jiných podmínek (dle podmínek dotačního titulu), k čemu mi EA bude tedy? Bude to nějaký podklad pro dotaci a pak už se udělá jen nějaký formální posudek k dotaci?
Děkuji Vám
Co je velký podnik? Jak ho poznám?
Pokud má náš podnik více budov, musí se EA zpracovat pro všechny? Nebo jenom pro jednu hlavní?
Do kdy musí být EA zpracován? Do jakého termínu?
Bude nějaká dotace, kterou na základě EA budeme moci čerpat? Pokud zpracujeme EA dle 406, slyšel jsem, že dotace se mohou zpracovávat jiným způsobem a dle jiných podmínek (dle podmínek dotačního titulu), k čemu mi EA bude tedy? Bude to nějaký podklad pro dotaci a pak už se udělá jen nějaký formální posudek k dotaci?
Děkuji Vám
Povinnost energetického auditu řeší zákon 406/2000 Sb. v §9.
Základním kritériem pro posouzení velikosti podnikatele je počet zaměstnanců, velikost ročního obratu a bilanční suma roční rozvahy (velikost aktiv). Údaje, které se mají použít pro stanovení počtu zaměstnanců a finančních veličin, jsou údaje vztahující se k poslednímu uzavřenému zdaňovacímu období vypočtené za období jednoho kalendářního roku. Za drobného, malého a středního podnikatele se považuje podnikatel, který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců a jeho roční obrat nepřesahuje 50 milionů EUR nebo jeho bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 43 milionů EUR.
Definice malého a středního podnikatele je upravena Doporučením 2003/361/ES.
Dle novely zákona 406/2000 Sb. §9 zní odst. 2 takto:
(2) Podnikatel, který není malým nebo středním podnikatelem, je povinen zpracovat pro jím užívané nebo vlastněné energetické hospodářství energetický audit a dále jej pravidelně zpracovávat nejméně jednou za 4 roky. Povinnost zpracovat audit nemá ten podnikatel, který má zaveden systém hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií vydané 1. ledna 2012 nebo systém environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu vydané 1. června 2005, pokud je energetický audit jeho součástí.
(3) Energetický audit platí do provedení větší změny dokončené budovy nebo energetického hospodářství, pro které byl zpracován, a musí
a) být zpracován pouze
1. příslušným energetickým specialistou podle § 10 odst. 1 písm. a), nebo
2. osobou usazenou v jiném členském státě Unie, pokud je oprávněna k výkonu uvedené činnosti podle právních předpisů jiného členského státu Unie; ministerstvo je uznávacím orgánem podle zvláštního právního předpisu (Zákon č. 18/2004),
b) být zpracován objektivně, pravdivě, úplně a podle zásad jeho zpracování.
(4) Další povinnosti stavebníka, společenství vlastníků jednotek nebo vlastníka budovy nebo energetického hospodářství nebo podnikatele, který není malým nebo středním podnikatelem, v případě, že pro ně nastala povinnost zpracovat audit podle odstavce 1 nebo 2, jsou
a) předložit na vyžádání energetický audit ministerstvu nebo Státní energetické inspekci,
b) splnit opatření nebo část opatření vyplývající z energetického auditu ve lhůtě stanovené v rozhodnutí Státní energetické inspekce v případě, že se jedná o organizační složky státu, krajů a obcí a příspěvkové organizace,
b) oznámit ministerstvu provedení energetického auditu osobou podle odstavce 3 písm. a) bodu 2 a předložit ministerstvu kopii oprávnění osoby pro vykonávání této činnosti podle právního předpisu jiného členského státu Unie.
Pokud má podnik více budov, či areálu platí dosud vyhláška 480/2012 Sb. Dle této vyhlášky §2 odst. 1
Hodnota celkové spotřeby energie, od níž vzniká fyzickým a právnickým osobám povinnost zpracovávat pro svoje budovy nebo energetická hospodářství energetický audit, se stanoví ve výši 35 000 GJ (9 722 MWh) za rok jako součet za všechny budovy a energetická hospodářství příslušné osoby a týká se pouze jednotlivých budov nebo jednotlivých energetických hospodářství, které mají spotřebu vyšší než 700 GJ (194 MWh) za rok.
To znamená, že samostatně stojící budovy nebo areály, pokud mají spotřebu vyšší než 700 GJ (194 MWh) za rok, mají mít energetický audit.
Novela zákona neřeší termín, dokdy má být energetický audit zpracován, pouze jeho opakování.
Dosud byl energetický audit povinnou přílohou k žádosti o dotace jak v OPŽP, tak v OPPI a dalších dotačních programech. Náklady na jeho zpracování byly způsobilými výdaji projektu.
Podmínky nových dotačních programů na programové období 2015-2020 se teprve připravují. Není zatím rozhodnuto, jestli bude energetický audit v těchto programech nahrazen energetickým posudkem. Energetický posudek je vlastně zkrácenou verzí energetického auditu. Výpočty pro jejich zpracování budou stejné, liší se v tom, že audit zpracovává více variant řešení energeticky úsporných opatření, zatímco posudek bude řešit jednu variantu resp. energeticky úsporný projekt a splnění kritérií dotačního titulu. Zpráva o energetickém auditu je obsáhlejší, posudek je stručným shrnutím výpočtů.
Pokud tedy bude předem zpracován energetický audit, lze jej využít pro vypracování posudku dle podmínek dotačního titulu.
S pozdravem
Lucie Kochová
Základním kritériem pro posouzení velikosti podnikatele je počet zaměstnanců, velikost ročního obratu a bilanční suma roční rozvahy (velikost aktiv). Údaje, které se mají použít pro stanovení počtu zaměstnanců a finančních veličin, jsou údaje vztahující se k poslednímu uzavřenému zdaňovacímu období vypočtené za období jednoho kalendářního roku. Za drobného, malého a středního podnikatele se považuje podnikatel, který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců a jeho roční obrat nepřesahuje 50 milionů EUR nebo jeho bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 43 milionů EUR.
Definice malého a středního podnikatele je upravena Doporučením 2003/361/ES.
Dle novely zákona 406/2000 Sb. §9 zní odst. 2 takto:
(2) Podnikatel, který není malým nebo středním podnikatelem, je povinen zpracovat pro jím užívané nebo vlastněné energetické hospodářství energetický audit a dále jej pravidelně zpracovávat nejméně jednou za 4 roky. Povinnost zpracovat audit nemá ten podnikatel, který má zaveden systém hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií vydané 1. ledna 2012 nebo systém environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu vydané 1. června 2005, pokud je energetický audit jeho součástí.
(3) Energetický audit platí do provedení větší změny dokončené budovy nebo energetického hospodářství, pro které byl zpracován, a musí
a) být zpracován pouze
1. příslušným energetickým specialistou podle § 10 odst. 1 písm. a), nebo
2. osobou usazenou v jiném členském státě Unie, pokud je oprávněna k výkonu uvedené činnosti podle právních předpisů jiného členského státu Unie; ministerstvo je uznávacím orgánem podle zvláštního právního předpisu (Zákon č. 18/2004),
b) být zpracován objektivně, pravdivě, úplně a podle zásad jeho zpracování.
(4) Další povinnosti stavebníka, společenství vlastníků jednotek nebo vlastníka budovy nebo energetického hospodářství nebo podnikatele, který není malým nebo středním podnikatelem, v případě, že pro ně nastala povinnost zpracovat audit podle odstavce 1 nebo 2, jsou
a) předložit na vyžádání energetický audit ministerstvu nebo Státní energetické inspekci,
b) splnit opatření nebo část opatření vyplývající z energetického auditu ve lhůtě stanovené v rozhodnutí Státní energetické inspekce v případě, že se jedná o organizační složky státu, krajů a obcí a příspěvkové organizace,
b) oznámit ministerstvu provedení energetického auditu osobou podle odstavce 3 písm. a) bodu 2 a předložit ministerstvu kopii oprávnění osoby pro vykonávání této činnosti podle právního předpisu jiného členského státu Unie.
Pokud má podnik více budov, či areálu platí dosud vyhláška 480/2012 Sb. Dle této vyhlášky §2 odst. 1
Hodnota celkové spotřeby energie, od níž vzniká fyzickým a právnickým osobám povinnost zpracovávat pro svoje budovy nebo energetická hospodářství energetický audit, se stanoví ve výši 35 000 GJ (9 722 MWh) za rok jako součet za všechny budovy a energetická hospodářství příslušné osoby a týká se pouze jednotlivých budov nebo jednotlivých energetických hospodářství, které mají spotřebu vyšší než 700 GJ (194 MWh) za rok.
To znamená, že samostatně stojící budovy nebo areály, pokud mají spotřebu vyšší než 700 GJ (194 MWh) za rok, mají mít energetický audit.
Novela zákona neřeší termín, dokdy má být energetický audit zpracován, pouze jeho opakování.
Dosud byl energetický audit povinnou přílohou k žádosti o dotace jak v OPŽP, tak v OPPI a dalších dotačních programech. Náklady na jeho zpracování byly způsobilými výdaji projektu.
Podmínky nových dotačních programů na programové období 2015-2020 se teprve připravují. Není zatím rozhodnuto, jestli bude energetický audit v těchto programech nahrazen energetickým posudkem. Energetický posudek je vlastně zkrácenou verzí energetického auditu. Výpočty pro jejich zpracování budou stejné, liší se v tom, že audit zpracovává více variant řešení energeticky úsporných opatření, zatímco posudek bude řešit jednu variantu resp. energeticky úsporný projekt a splnění kritérií dotačního titulu. Zpráva o energetickém auditu je obsáhlejší, posudek je stručným shrnutím výpočtů.
Pokud tedy bude předem zpracován energetický audit, lze jej využít pro vypracování posudku dle podmínek dotačního titulu.
S pozdravem
Lucie Kochová
Odpovídá: Ing. Lucie Kochová* - EKIS Praha Enviros tisk