Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

6.10.15 / dotaz č. 62326
1/Dle vyhlášky č.194/2013 Sb.je nutno provádět kontrolu rozvodu tepelné energie umístěného v budově. V par. 2 odst. 2c bod 11 zákona č. 458/2000 Sb.je uvedeno, že odběrné tepelné zařízení není součásti rozvodného tepelného zařízení. V bodě 8 výše uvedeného zákona je uvedeno, že odběrným tepelným zařízením je rozvod tepelné energie určené pro vnitřní rozvod a spotřebu tepelné energie v objektu.
Proto žádám o Váš názor zda je nutno provádět kontrolu rozvodu tepelné energie v budově dle vyhlášky č. 194/2013 Sb.,když se vlastně nejedná o rozvod tepelné energie, ale o odběrné zařízení, které není součásti tepelného rozvodu.

2/Dle vyhlášky č. 194/2013 Sb. je možno v případě, že kotelnu vlastní jiný majitel než rozvody tepelné energie provádět samostatnou kontrolu kotlů a samostatnou kontrolu rozvodů tepelné energie. Pro kontrolu je v příloze vyhlášky uveden vzor zprávy.
Dotazuji se, zda se dopouštím chyby tím, že při provádění pouze kontroly kotlů vypouštím ze zprávy pasáže týkající se rozvodů tepelné energie.
Dle mého názoru je zbytečné, aby zpráva obsahovala prázdné pasáže.
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz. Jak zde již bylo vícekrát uvedeno, závazný výklad legislativy smí provádět pouze soud, a tudíž mou odpověď berte jako můj subjektivní názor.

ad 1) Vyhláška č. 194/2013 Sb. o kontrole kotlů a rozvodů tepelné energie je prováděcí vyhláškou Ministerstva průmyslu, která stanovuje podle § 14 odst. 4 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění zákona č. 177/2006 Sb., zákona č. 165/2012 Sb. a zákona č. 318/2012 Sb., způsob provedení k § 6a odst. 5 zákona o hospodaření energií.
Bohužel, citovaný zákon a vyhláška (ani její předchozí verze č. 267/2007 Sb.) neobsahují ve svých definiční pojmech výklad termínu „rozvod tepelné energie“. V celém § 6a zákona se hovoří o „provozovaných kotlů a příslušných rozvodů tepelné energie“, což je chápáno jako rozvody příslušející k danému kotli(ům). Z prováděcí vyhlášky je patrné, že se hodnotí celá otopná soustava až po spotřebiče tepla, tedy otopná tělesa.

Vámi citovaný energetický zákon č. 458/2000 Sb. hovoří o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, tedy o podnikání (obchodování) v energetice, a k tomuto účelu si definuje Vámi citované definiční pojmy, které takto doslovně nelze převzít v souvislosti s výkladem zákona o hospodaření energií a jeho prováděcích vyhlášek.

ad 2) Vyhláška 194/2013 předepisuje, že Zpráva o kontrole kotle a rozvodů tepelné energie se provádí dle vzoru, který je uveden v příloze či 3 či 4 této vyhlášky. Tento vzor je závazný, nepřipouští žádné alternativy či vypuštění jeho pasáží (naopak viz „Poznámka: V případě, že je na kotelnu napojeno více rozvodů tepelné energie, uvede se tabulka pro každý vnitřní tepelný rozvod z této kotelny“), a proto Zpráva o kontrole kotle a rozvodů tepelné energie musí vždy obsahovat všechny údaje předepsané ve vzoru.

Dovolím si ještě upozornit na publikaci zpracovanou v rámci programu EFEKT k dané problematice, viz https://www.mpo-efekt.cz/upload/7799f3fd595eeee1fa66875530f33e8a/4507_spolec.pro-techniku-prostredi_metodika-kontrol-klima-a-kotlu.pdf

Pokud mou odpověď některý z kolegů upřesní či doplní, rád toto rozšíření dodatečně zakomponuji do této odpovědi.

Za EKIS Český Krumlov
M. Škopek
Odpovídá:  Ing., Ph.D. Martin Škopek* - EKIS Český Krumlov
Téma:  Legislativa
tisk