Internetová poradna i-EKIS / odpověď
4.12.15 / dotaz č. 64696
Kdo může zpracovávat doporučená technicky a ekonomicky vhodná opatření pro snížení energetické náročnosti budovy v rámci průkazu ENB - pouze auditor nebo je může zpracovat i specialista na energetické průkazy? Jsou dány nějaké podmínky, kdy je může zpracovat i specialista dle paragrafu 10 ost. 1 písmeno b? Protože pokud chápu správně výklad zákona, doporučená opatření jsou ve formě posudku a ten by měl vždy zpracovat auditor(osoba dle par. 10 odst.1a), plyne z toho, že nyní od 1.12 po nabytí účinnosti novely vyhlášky 78/2013 si musí zpracovatel průkazu vždy přibrat ke zpracování auditora? Nebo stačí, když doporučená opatření (např. lepší stavební vlastnosti kontrukcí navrhne zpracovatel průkazu a do průkazu zapíše úsporu kWh/rok bez dalšího zpracování posudku?
Dobrý den.
Děkuji za Váš dotaz.
V tomto případě se jedná o dvě odlišné věci.
První je „energetický posudek“ dle §9a zákona o hospodaření s energií 406/2000 Sb. ve znění poslední novely 103/2015 Sb. Ten může zpracovávat skutečně pouze energetický specialista podle §10, odst.1, písm. a.), obecně se používá označení energetický auditor.
To druhé vychází z §7 vyhlášky o energetické náročnosti budov č.78/2013. Posouzení technické, ekonomické a ekologické proveditelnosti alternativních systémů dodávek energie a §8 Vzor stanovení doporučených opatření pro snížení energetické náročnosti budovy. Toto je součástí protokolu průkazu, vzor je v přílohách vyhlášky a logicky to dělá zpracovatel průkazu. Tedy energetický specialista podle §10, odst.1, písm. b.).
K nejasnosti s energetickým posudkem podle §9 mohlo dojít ve vztahu k odst.1, písm. e.), ze kterého vyplývá povinnost zajistit energetický posudek v případě dotací. Je zde ale dovětek, že to stanovuje poskytovatel podpory dle nároků programu.
Ing. J. Veselý, poradce, Energy Centre Č. Budějovice
Děkuji za Váš dotaz.
V tomto případě se jedná o dvě odlišné věci.
První je „energetický posudek“ dle §9a zákona o hospodaření s energií 406/2000 Sb. ve znění poslední novely 103/2015 Sb. Ten může zpracovávat skutečně pouze energetický specialista podle §10, odst.1, písm. a.), obecně se používá označení energetický auditor.
To druhé vychází z §7 vyhlášky o energetické náročnosti budov č.78/2013. Posouzení technické, ekonomické a ekologické proveditelnosti alternativních systémů dodávek energie a §8 Vzor stanovení doporučených opatření pro snížení energetické náročnosti budovy. Toto je součástí protokolu průkazu, vzor je v přílohách vyhlášky a logicky to dělá zpracovatel průkazu. Tedy energetický specialista podle §10, odst.1, písm. b.).
K nejasnosti s energetickým posudkem podle §9 mohlo dojít ve vztahu k odst.1, písm. e.), ze kterého vyplývá povinnost zajistit energetický posudek v případě dotací. Je zde ale dovětek, že to stanovuje poskytovatel podpory dle nároků programu.
Ing. J. Veselý, poradce, Energy Centre Č. Budějovice
Odpovídá: Ing. Jiří Veselý - EKIS České Budějovice Energy Centre tisk