Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

8.2.16 / dotaz č. 66189
Dobrý den.
Naše společenství vlastníků má problém se správným rozúčtováním nákladů na vytápění bytů podle dosud platné vyhl. 372/2001Sb., s použitím § 4 odst.4. Problém je v tom, že firma provádějící rozúčtování nepostupuje podle vyhl. 372/2001Sb.,ale podle vlastní metody, která je nestandartní, neprůhledná a s naším společenstvím do všech důsledků neprojednaná. V roce 2014 jsme zahájili měření spotřeby tepla tzv. radiátorovou metodou, tzn. čidly na každém radiátoru. Jistá firma tato čidla namontovala, provádí elektronický odpočet spotřeby tepla včetně stanovení přepočítávacích koeficientů na výhřevnost radiátorů a koeficientů vzhledem k situování místností v konfiguraci domu. Provádí nám také ROZÚČTOVÁNÍ SPOTŘEBY TEPLA na jednotlivé vlastníky. Rozpočítávání spotřeby tepla však dopadlo NAPROSTO KATASTROFÁLNĚ, zcela mimo právní rámec. Např. změnili vyhláškou 372/2001Sb. stanovený limit mínus 40% na mínus 24%, mnoha vlastníkům připočítávají bez relevantních výpočtů více než dvojnásobné množství skutečně odečtených a koeficienty přepočítaných dílků, operují s tzv. "neměřenými dílky" o kterých se žádná zákonná norma nezmiňuje. Svou metodu opírají o tzv. Metodický pokyn MMR čj. 28203/2002-71 ze dne 19.12.2002, který není zákonnou ani podzákonnou normou, což znamená, že je právně nezávazný a nikomu nedává právo jakkoliv se odchylovat nebo vkládat cokoliv do platné vyhlášky. V tomto metodickém pokynu jsou prezentovány skutečně nesmyslné názory např. cituji: "Cílem rozúčtování je zajistit, aby náklady na vytápění místností srovnatelné velikosti se srovnatelnou úrovní vytápění (tj. teplotní úrovní) byly rovněž srovnatelné bez ohledu na jejich polohu" - konec citace. Toto již přece řeší přepočítávací koeficienty na polohu místností. Výsledkem takovýchto machinací v rozúčtování je úplná degradace myšlenky, že po zavedení měření spotřeby tepla si každý zaplatí zákonný podíl spotřebovaného tepla.
Ptám se: Může vůbec rozúčtovatel tepla měnit vyhláškou stanovené limity + - 40% od průměru domu, připočítávat neoprávněné množství dílků jako tzv. neměřené teplo, neprovádět výpočty ke stanovení dodržení limitů + - 40% od průměru domu a nevyžádat si k tomu vyjádření našeho SVJ? Tento nesmysl o "cílu rozúčtování" je řešen v důvodové zprávě legislativního procesu k nové vyhl. č.269/2015Sb., kde se uvádí cituji: "Bude nutné se vyrovnat s dosud uvedenými tvrzeními, že porovnatelně velký vytápěný prostor má i porovnatelnou spotřebu energie a že proto obdobně velké vytápěné prostory musí mít i podobnou spotřebu tepelné energie. Tato tvrzení jsou v rozporu s fyzikálními vlastnostmi stavebních konstrukcí" konec citace. Tento poznatek se nezrodil "přes noc", ale je výsledkem odborného vyhodnocení, bohužel nemohl být uplatněn dříve, protože nedošlo k žádné novelizaci jak vyhlášky, tak metodického pokynu MMR.
Žádám Vás o srozumitelnou odpověď zda chápu správně způsob rozúčtování nákladů na vytápění bytů důsledně podle vyhl. č. 372/2001Sb., § 4 odst, 4. Mám k dispozici náměry přepočítané koeficientem výhřevnosti radiátorů a koeficientem na polohu jednotlivých místností všech vlastníků. Mám VŠECHNY potřebné vstupní údaje, což mi umožnilo sestavit kompletní výpočtový algoritmus pro konečný výpočet množství měrných jednotek (dílků) a konečné ceny topení, kterou každý z vlastníků zaplatí.
Potřebuji si ověřit, zda postupuji správně podle vyhl.372/2001 Sb.: Nejprve jsem propočítal, zda jednotliví vlasníci překročili nebo podkročili horní nebo spodní limit + - 40% od průměrných nákladů na 1m2 započitatelné podlahové plochy domu. Vlastníci, kteří se vešli do limitů uhradí pouze skutečně naměřené a koeficienty přepočítané množství dílků plus alikvótní počet dílků odpočítaných těm, kteří překročili horní limit. Rozpaky mi činí výpočet u těch vlastníků, kteří podkročili spodní limit -40%. Umím spočítat kolik jednotek by měli zaplatit a kolik jednotek by jim mělo být odpočítáno, aby se vešli do limitu -40%. Bytostně je mi proti mysli fakt, že z malého množství naměřených jednotek se jim ještě něco odpočte a toto odečtené množství se opět rozdělí mezi ostatní vlastníky, kteří limity dodrželi.
Ptám se: Mám povinnost těm, co podkročili limit -40% také odpočítat příslušné množství dílků a přičíst je ostatním vlastníkům, nebo existuje nějaká možnost, aby si zaplatili alespoň skutečné množství naměřených a koeficienty přepočítaných dílků? Odpočítání dílků od již tak malé spotřeby tepla odporuje zdravému rozumu.
V nové vyhl. č.269/2015Sb., se snad podobné excesy již nevyskytují. Je ovšem otázka, co s novou vyhláškou udělají rozúčtovatelé.
Omlouvám se, že moje dotazy jsou tak rozsáhlé. Očekávám Vaše jednoznačné a srozumitelné odpovědi za což Vám předem děkuji. Bude-li třeba doplnit další informace budu ochotně spolupracovat (kupř. popsat kompletní výpočtový algoritmus až do úrovně výše úhrad jednotlivými vlastníky).
Děkuji.
Vážený pane,
na úvod je třeba zdůraznit, že SVJ má právo dohodnout si libovolný způsob rozúčtování nákladů na teplo (třeba pouze podle podlahové plochy). Podmínkou je, aby s tím souhlasili VŠICHNI, ne jen většina majitelů bytů. Můžete tedy požádat firmu, která provádí rozúčtování, aby postupovala podle metodiky schválené SVJ, nikoli podle vyhlášky.
Pokud se SVJ nedohodne, pak je povinnost postupovat podle vyhlášky. Pro teplo účtované do konce roku 2015 je to vyhl. 372/2001.
Máte pravdu, že metodickým pokynem MMR se nikdo řídit nemusí. Nicméně to ulehčuje práci těm, kdo rozúčtování provádějí. Postup, jakým splnit §4 odst. 4. vyhl. 372/20001 může být různý. Pokud by došlo ke sporům, musel by konečné slovo mít soud, protože vyhlášku je oprávněn vykládat pouze soud. Pravděpodobně by přihlédl k metodickému pokynu MMR.

Vašemu návrhu na rozúčtování nerozumím. Pokud někdo podkročí limit -40%, pak mu nemůžete dále odečítat dílky, protože by se podkročení dále prohlubovalo.

Obvyklý a zřejmě nejméně nespravedlivý postup "srovnání" nákladů je tento:
-spočtou se průměrné celkové náklady na m2
-byty, které by měly zaplatit více než 140%, zaplatí 140% (zůstane vám nezaplacené teplo)
-byty, které by měly zaplatit méně než 60%, zaplatí 60% (dostanete zaplacené teplo navíc)
-zbylé náklady se rozdělí mezi ostatní byty podle jejich dílků
-zkontroluje se, zda tímto postupem nedošlo k tomu, že některý byt zaplatí více než 140% nebo méně než 60%
-pokud ano, celý postup se opakuje.

Doporučuji vám představit návrh na rozúčtování SVJ a pokud na něm bude 100% shoda, postupovat podle něj.
Přeji příjemné bydlení!
K. Srdečný





Odpovídá:  Ing. Karel Srdečný - EKIS České Budějovice Ekowatt tisk