Internetová poradna i-EKIS / odpověď
16.2.16 / dotaz č. 66382
Dobrý den, jsme Společenství pro dům, 6 bytů o celkové podlahové ploše do 1000 m2. Chtěla jsem se zeptat, zda-li máme povinnost a do jakého data nechat vyhotovit průkaz energetické náročnosti budovy? Nebo je to povinnost jen při prodeji bytu? A má tuto povinnost vlastník bytu v bytovém domě nebo společenství vlastníků? Děkuji za radu.
Povinnost vyhotovení PENB (průkazu energetické náročnosti budovy) pro Vás plyne ze zákona č.406/2000 Sb., o hospodaření s energií. Ale jen pro případ prodeje nebo pronájmu bytů ve vlastnictví SVJ. Smyslem není tedy provádět průkaz PENB za každou cenu, ale pouze v případě vyjmenovaných situací - u prodeje a pronájmu. V případě prodeje chrání prodávajícího i kupujícího, neboť stanovuje pro budovu nejen číselně, ale pro laiky i textovým označením energetický stav budovy - který odpovídá vynakládaným nákladům na vytápění, ohřev TUV, chlazení, ventilaci a osvětlení. Interpretuje tak přesně, do cca hodnoty C charakter budovy jako moderní, respektující účinnost všech systémů a celkových tepelných ztrát. Při vyšší hodnotě si kupující musí být vědom, že je budova starší, a aby se dostal na náklady současné výstavby, bude muset obětovat určité finanční prostředky na rekonstrukci zastaralého TZB. Čím je tedy písmeno od počátku abecedy vzdáleno více, jsou vynakládané roční náklady vyšší a tím pro potenciálního kupujícího , resp. nájemce - to platí obdobně, znamená, že si musí být vědom neefektivní budovy - a zpravidla pronajímatel nebo prodávající u této budovy musí upravit i výši tržní ceny při prodeji nebo nájmu.
Vlastník konkrétního bytu ve vlastnictví SVJ, jako účastník jmenovaný v zákoně přímo není. Pokud tedy se nedohodnete s ostatními členy SVJ, že PENB uhradí všichni společně, pak podle mého názoru tato povinnost přechází na majitele konrétního bytu. Protože při prodeji nebo pronájmu si tento vlastník bytu chce chránit svoje zájmy a v tu danou chvíli, pokud to ostatní nepotřebují, jim může připadat tento náklad jako nepatřící do SVJ, zvláště u hodně malých SVJ. Průkaz PENB platí totiž 10 let, a pokud je pravděpodobné, že další prodej bude za dobu delší než 10 let, bude se muset stejně dělat průkaz nový.
Osobně ale doporučuji každému SVJ si nechat průkaz PENB zpracovat, společně uhradit, a vytěžit tak z průkazu pro život všech spolumajitelů co nejvíce. Zejména pokud je PENB správně zpracován, navrhuje i efektivní a úsporná opatření, která se mají provést, včetně kalkulace úspor.
Vlastník konkrétního bytu ve vlastnictví SVJ, jako účastník jmenovaný v zákoně přímo není. Pokud tedy se nedohodnete s ostatními členy SVJ, že PENB uhradí všichni společně, pak podle mého názoru tato povinnost přechází na majitele konrétního bytu. Protože při prodeji nebo pronájmu si tento vlastník bytu chce chránit svoje zájmy a v tu danou chvíli, pokud to ostatní nepotřebují, jim může připadat tento náklad jako nepatřící do SVJ, zvláště u hodně malých SVJ. Průkaz PENB platí totiž 10 let, a pokud je pravděpodobné, že další prodej bude za dobu delší než 10 let, bude se muset stejně dělat průkaz nový.
Osobně ale doporučuji každému SVJ si nechat průkaz PENB zpracovat, společně uhradit, a vytěžit tak z průkazu pro život všech spolumajitelů co nejvíce. Zejména pokud je PENB správně zpracován, navrhuje i efektivní a úsporná opatření, která se mají provést, včetně kalkulace úspor.
Odpovídá: Ing., LL.M., MBA Petr Maule - EKIS Plzeň CNE tisk