Internetová poradna i-EKIS / odpověď
22.3.16 / dotaz č. 67462
Dobrý den,
mám dotaz ohledně vyjímek povinnosti zpracovat energetický audit.
Dle § 9 zákona 406/2000 se:
(5) Povinnost zpracovat energetický audit se nevztahuje na
a) stávající energetické hospodářství v případě, že zařízení na výrobu elektřiny a tepelné energie, na přenos elektřiny a distribuci elektřiny a na rozvod tepelné energie odpovídá požadavkům na účinnost užití energie podle prováděcího právního předpisu,
b) dokončené budovy, jejichž měrná spotřeba tepla při vytápění odpovídá požadavkům stanoveným prováděcím právním předpisem.
Jde mi o bod b), kde je zmiňován prováděcí právní předpis, který obsahuje hodnoty měrné spotřeby tepla.
O jaký prováděcí předpis se konkrétně jedná a kde hodnoty najdu?
Děkuji za odpověd
mám dotaz ohledně vyjímek povinnosti zpracovat energetický audit.
Dle § 9 zákona 406/2000 se:
(5) Povinnost zpracovat energetický audit se nevztahuje na
a) stávající energetické hospodářství v případě, že zařízení na výrobu elektřiny a tepelné energie, na přenos elektřiny a distribuci elektřiny a na rozvod tepelné energie odpovídá požadavkům na účinnost užití energie podle prováděcího právního předpisu,
b) dokončené budovy, jejichž měrná spotřeba tepla při vytápění odpovídá požadavkům stanoveným prováděcím právním předpisem.
Jde mi o bod b), kde je zmiňován prováděcí právní předpis, který obsahuje hodnoty měrné spotřeby tepla.
O jaký prováděcí předpis se konkrétně jedná a kde hodnoty najdu?
Děkuji za odpověd
Dobrý den,
odpověď na Vaši otázku není jednoduchá a zřejmě ani jednoznačná.
Prováděcím právním předpisem, na který se odkazuje zákon 406/2000 Sb. v §9, odst. 5 písm. a) jsou vyhlášky 193/2007 a 441/2012 Sb.
Složitější je soituace v případě §9, odst. 5, písm. b). Aktuálně platný právní předpis, tedy vyhláška 194/2007 Sb. uvádí v příloze č. 2 měrné ukazatele spotřeby tepelné energie na vytápění a přípravu teplé vody bytů, nebytových prostor a společných prostor bytových budov. Pro nebytové budovy tato vyhláška původně odkazovala na vyhlášku 148/2007 Sb. o energetické náročnosti budov. Ta však byla zrušena a nahrazena vyhláškou 78/2013 Sb. Ta ale používá jinou metodiku výpočtu (srovnávání hodnocené budovy s referenční budovou) a není zcela zřejmé, jakým způsobem by měla navazovat na výpočet uvedený v příloze č. 3 vyhlášky 194/2007 Sb.
Jinými slovy, zákon 406/2000 Sb. byl sice v loňském roce novelizován, ale navazující právní předpisy, které v mezidobí rovněž prošly procesem změn a novel nyní v tomto konkrétním bodě dle našeho názoru vedou tak trochu do slepé uličky.
Nezbývá než věřit, že MPO potažmo SEI vydají v dohledné době k této problematice výkladové stanovisko, či ještě lépe, že prováděcí právní předpisy zjednoduší a „narovnají“.
S pozdravem
Ing. Marek Joska
odpověď na Vaši otázku není jednoduchá a zřejmě ani jednoznačná.
Prováděcím právním předpisem, na který se odkazuje zákon 406/2000 Sb. v §9, odst. 5 písm. a) jsou vyhlášky 193/2007 a 441/2012 Sb.
Složitější je soituace v případě §9, odst. 5, písm. b). Aktuálně platný právní předpis, tedy vyhláška 194/2007 Sb. uvádí v příloze č. 2 měrné ukazatele spotřeby tepelné energie na vytápění a přípravu teplé vody bytů, nebytových prostor a společných prostor bytových budov. Pro nebytové budovy tato vyhláška původně odkazovala na vyhlášku 148/2007 Sb. o energetické náročnosti budov. Ta však byla zrušena a nahrazena vyhláškou 78/2013 Sb. Ta ale používá jinou metodiku výpočtu (srovnávání hodnocené budovy s referenční budovou) a není zcela zřejmé, jakým způsobem by měla navazovat na výpočet uvedený v příloze č. 3 vyhlášky 194/2007 Sb.
Jinými slovy, zákon 406/2000 Sb. byl sice v loňském roce novelizován, ale navazující právní předpisy, které v mezidobí rovněž prošly procesem změn a novel nyní v tomto konkrétním bodě dle našeho názoru vedou tak trochu do slepé uličky.
Nezbývá než věřit, že MPO potažmo SEI vydají v dohledné době k této problematice výkladové stanovisko, či ještě lépe, že prováděcí právní předpisy zjednoduší a „narovnají“.
S pozdravem
Ing. Marek Joska